Ons netwerk en partners
24/7 actief in heel Nederland
We zijn actief in heel Nederland en hebben coördinatoren in alle provincies. Hierdoor kunnen we garanderen dat we binnen een uur na oproep door de brandweer aanwezig zijn. We werken hiervoor nauw samen met o.a. de brandweer, gemeenten, schadestopbedrijven.
Brandweer | Partners in hulpverlening
Het werk van Stichting Salvage start zodra de Salvagecoördinator ter plaatse arriveert. Vaak is dat wanneer de brandweer (bijna) klaar is met redden en blussen, het ‘brand meester’ is. Tijdens de hulpverlening heeft de Salvagecoördinator, waar nodig en mogelijk, regelmatig contact met de incidentbestrijder van de brandweer. Vaak gaat het hier om de bevelvoerder of de (H)OvD Brandweer. Samen bespreken ze welke activiteiten voorrang hebben en informeren elkaar over belangrijke zaken. Bij grote calamiteiten neemt de Salvagecoördinator vaak deel aan het COPI-overleg.
Bevolkingszorg | Ieder zijn verantwoordelijkheid
De Officier van Dienst Bevolkingszorg maakt onderdeel uit van het Commando Plaats Incident (CoPI). Dit is pas aan de orde bij incidenten waar meer coördinatie nodig is. De Gecoördineerde Regionale Incidentbestrijdings Procedure (GRIP) treedt dan in werking. Daarbinnen geeft de OvD BZ (afgekort) leiding aan de uitvoeringsorganisatie van de Bevolkingszorg in het inzetgebied. De gemeente is daarbij verantwoordelijk voor de zorg aan de bevolking. Bevolkingszorg zorgt voor de eerste opvang van bewoners en zorgt voor communicatie met de pers en het publiek. De taak van de Salvagecoördinator sluit hier nauw bij aan en is specifiek ten aanzien van gedupeerden die schade hebben geleden aan hun pand. Salvage zorgt ook voor de schaderegistratie. Voor hen die elders dienen te verblijven en niet terecht kunnen bij familie of kennissen, kan Salvage onderdak aanbieden voor de nacht. Ook bij het informatie geven aan en communiceren met gedupeerden met schade heeft Salvage een actieve taak. Tot slot zorgt Salvage ervoor dat de schade aan de betrokken verzekeringsmaatschappij(en) wordt doorgegeven. Daarom is het van groot belang om elkaar goed te kennen en samen te werken. Bevolkingszorg en Salvage werken beiden vanuit een eigen verantwoordelijkheid en trekken vaak samen op in situaties waarbij veel gedupeerden betrokken zijn.”
Omgevingsdiensten | Samenwerken vanaf het eerste moment
De taak die de omgevingsdienst heeft namens provincies en gemeenten op het gebied van milieu is vergunningverlening, toezicht en handhaving. Bij de toezicht- en handhavingstaak treft de omgevingsdienst (OD) of regionale uitvoeringsdienst (RUD) met enige regelmaat de Salvagecoördinator in het veld. Hierbij gaat het meestal om een incidenten met asbest. Over de aanpak daarvan zijn door de verschillende omgevingsdiensten en Stichting Salvage afspraken gemaakt. Het gaat hier om een samenwerkingsintentie. Dit begint bij het vroegtijdig betrekken van elkaar na een incident waarbij na het eerste beeld een gezamenlijk gedragen plan van aanpak wordt voorgesteld. Ook de Officier van Dienst Bevolkingszorg kan hierbij betrokken zijn. De brandweer of meer specifiek, de adviseur gevaarlijke stoffen, vormt vaak de aanleiding om de omgevingsdienst als ook Stichting Salvage te alarmeren.
Politie | Kan ook aan Salvage denken bij specifieke incidenten
In 98% van de gevallen wordt Stichting Salvage door de brandweer bij een incident verzocht. Hierbij bepaalt de brandweer of het incident aan de criteria voor inzet Salvage voldoet. Er moet hiervoor schade zijn ontstaan aan een gebouw door brand, bliksem, explosie, storm, water of een aanrijding door een motorvoertuig. Wanneer ten gevolge hiervan aandacht en advies kan worden gegeven aan de gedupeerden die schade hebben geleden, dan wel de actie kan worden ingezet met als doel een schadestop te realiseren, wordt aan Salvage gedacht. Maar wanneer er bijvoorbeeld een explosie heeft plaatsgevonden waarbij schade aan een pand is ontstaan, komt ook de politie en wellicht de EOD/EOC ter plaatse. Wanneer uiteindelijk de situatie veilig is en het onderzoek afgerond, zijn de brandweer en Bevolkingszorg vaak alweer ingerukt. In die situaties wordt er dan niet altijd meer aan Salvage gedacht om zich te ontfermen over de gedupeerden met schade aan hun pand. In dit kader informeert Salvage ook de ‘blauwe kolom’ over het werk van de Salvagecoördinator, opdat gedupeerden uiteindelijk geholpen worden.
Rijksvastgoed
Stichting Salvage heeft een overeenkomst met Rijksvastgoed. De brandweer kan dan ook voor onder andere branden, water- en/of stormschade in overheidsgebouwen, Stichting Salvage inschakelen.
Brandweer | Partners in hulpverlening
Het werk van Stichting Salvage start zodra de Salvagecoördinator ter plaatse arriveert. Vaak is dat wanneer de brandweer (bijna) klaar is met redden en blussen, het ‘brand meester’ is. Tijdens de hulpverlening heeft de Salvagecoördinator, waar nodig en mogelijk, regelmatig contact met de incidentbestrijder van de brandweer. Vaak gaat het hier om de bevelvoerder of de (H)OvD Brandweer. Samen bespreken ze welke activiteiten voorrang hebben en informeren elkaar over belangrijke zaken. Bij grote calamiteiten neemt de Salvagecoördinator vaak deel aan het COPI-overleg.
Bevolkingszorg | Ieder zijn verantwoordelijkheid
De Officier van Dienst Bevolkingszorg maakt onderdeel uit van het Commando Plaats Incident (CoPI). Dit is pas aan de orde bij incidenten waar meer coördinatie nodig is. De Gecoördineerde Regionale Incidentbestrijdings Procedure (GRIP) treedt dan in werking. Daarbinnen geeft de OvD BZ (afgekort) leiding aan de uitvoeringsorganisatie van de Bevolkingszorg in het inzetgebied. De gemeente is daarbij verantwoordelijk voor de zorg aan de bevolking. Bevolkingszorg zorgt voor de eerste opvang van bewoners en zorgt voor communicatie met de pers en het publiek. De taak van de Salvagecoördinator sluit hier nauw bij aan en is specifiek ten aanzien van gedupeerden die schade hebben geleden aan hun pand. Salvage zorgt ook voor de schaderegistratie. Voor hen die elders dienen te verblijven en niet terecht kunnen bij familie of kennissen, kan Salvage onderdak aanbieden voor de nacht. Ook bij het informatie geven aan en communiceren met gedupeerden met schade heeft Salvage een actieve taak. Tot slot zorgt Salvage ervoor dat de schade aan de betrokken verzekeringsmaatschappij(en) wordt doorgegeven. Daarom is het van groot belang om elkaar goed te kennen en samen te werken. Bevolkingszorg en Salvage werken beiden vanuit een eigen verantwoordelijkheid en trekken vaak samen op in situaties waarbij veel gedupeerden betrokken zijn.”
Omgevingsdiensten | Samenwerken vanaf het eerste moment
De taak die de omgevingsdienst heeft namens provincies en gemeenten op het gebied van milieu is vergunningverlening, toezicht en handhaving. Bij de toezicht- en handhavingstaak treft de omgevingsdienst (OD) of regionale uitvoeringsdienst (RUD) met enige regelmaat de Salvagecoördinator in het veld. Hierbij gaat het meestal om een incidenten met asbest. Over de aanpak daarvan zijn door de verschillende omgevingsdiensten en Stichting Salvage afspraken gemaakt. Het gaat hier om een samenwerkingsintentie. Dit begint bij het vroegtijdig betrekken van elkaar na een incident waarbij na het eerste beeld een gezamenlijk gedragen plan van aanpak wordt voorgesteld. Ook de Officier van Dienst Bevolkingszorg kan hierbij betrokken zijn. De brandweer of meer specifiek, de adviseur gevaarlijke stoffen, vormt vaak de aanleiding om de omgevingsdienst als ook Stichting Salvage te alarmeren.
Politie | Kan ook aan Salvage denken bij specifieke incidenten
In 98% van de gevallen wordt Stichting Salvage door de brandweer bij een incident verzocht. Hierbij bepaalt de brandweer of het incident aan de criteria voor inzet Salvage voldoet. Er moet hiervoor schade zijn ontstaan aan een gebouw door brand, bliksem, explosie, storm, water of een aanrijding door een motorvoertuig. Wanneer ten gevolge hiervan aandacht en advies kan worden gegeven aan de gedupeerden die schade hebben geleden, dan wel de actie kan worden ingezet met als doel een schadestop te realiseren, wordt aan Salvage gedacht. Maar wanneer er bijvoorbeeld een explosie heeft plaatsgevonden waarbij schade aan een pand is ontstaan, komt ook de politie en wellicht de EOD/EOC ter plaatse. Wanneer uiteindelijk de situatie veilig is en het onderzoek afgerond, zijn de brandweer en Bevolkingszorg vaak alweer ingerukt. In die situaties wordt er dan niet altijd meer aan Salvage gedacht om zich te ontfermen over de gedupeerden met schade aan hun pand. In dit kader informeert Salvage ook de ‘blauwe kolom’ over het werk van de Salvagecoördinator, opdat gedupeerden uiteindelijk geholpen worden.
Rijksvastgoed
Stichting Salvage heeft een overeenkomst met Rijksvastgoed. De brandweer kan dan ook voor onder andere branden, water- en/of stormschade in overheidsgebouwen, Stichting Salvage inschakelen.
Onze rol bij grootschalige incidenten
Wanneer bij een incident behoefte is aan meer coördinatie, kan een GRIP-situatie worden afgekondigd. GRIP staat voor Gecoördineerde Regionale Incidentbestrijdings Procedure. In dat geval wordt er een CoPI (Commando Plaats Incident) ingericht waarbinnen het overleg wordt gevoerd en besluiten worden genomen met betrekking tot de aanpak van het incident. De Salvagecoördinator, of de Officier van Dienst Salvage, neemt – indien mogelijk – zitting in dit overleg. In sommige gevallen kan de Salvagecoördinator worden afgevaardigd in het Regionaal Operationeel Team (ROT). Dit zal dan veelal in de rol van adviseur zijn. Bij crisissituaties blijven de operationele taken van Stichting Salvage ongewijzigd.
Netwerk netcentrisch werken
Stichting Salvage is een beoogt partner binnen de methode van het netcentrisch werken aan de hand waarvan de crisispartners binnen de veiligheidsregio intern maar ook met externe partners samenwerken. Netcentrisch werken is een manier van werken, waarbij alle betrokken teams en organisaties zo snel mogelijk informatie met elkaar delen. Om het voor iedereen overzichtelijk te houden, wordt de informatie continu samengevat: dit noemen we het situatiebeeld. Door netcentrisch te werken gaat iedereen voortdurend uit van hetzelfde situatiebeeld. Dit is eigenlijk een ‘managementsamenvatting’ en moet geschikt zijn om in enkele minuten globaal inzicht te krijgen in een incident. De stichting hoopt nog in Q1 van 2023 de overeenkomst te kunnen tekenen.
Protocol van afspraken
Met het Landelijk Netwerk Bevolkingszorg (LNB) zijn afspraken gemaakt over de rol en taakverdeling tussen Bevolkingszorg (opgeschaalde gemeente) en Stichting Salvage. Dit speelt wanneer beiden betrokken zijn bij de repressie en de nafase bij een incident. Het protocol heeft afspraken van de betrokkenen als uitgangspunt. De eerste versie van het Protocol dateert van 2012. In de loop van jaren is het protocol diverse keren geëvalueerd en opnieuw vastgesteld. De laatste herziening is van november 2019. Hebt u suggesties voor verbetering of ervaringen ter lering, laat het ons weten. U kunt de protocollen vinden onder onze publicaties.
Draaiboek Coördinatie Grootschalige Incidenten
Daarnaast houden we het Verbond van Verzekeraars op de hoogte bij grootschalige incidenten. Op basis van onze informatie kan Stichting Salvage samen met het Verbond van Verzekeraars besluiten tot een bredere aanpak. U kunt het draaiboek vinden onder onze publicaties.
InfoPuntSchade
Bij grootschalige incidenten waarbij veel objecten en gedupeerden met schade betrokken zijn, kan Stichting Salvage het online schaderegistratieportaal InfoPuntSchade openzetten. Wanneer dit aan de orde is wordt dit gecommuniceerd met de gedupeerden, betrokken bij het incident.