Interessant om te weten
Wanneer schakel je ons in?
Als er schade is ontstaan aan een gebouw ten gevolge van:
- Brand, bliksem, explosie;
- Water- of storm;
- Aanrijding door een motorvoertuig;
én een of meer van de 3A’s aan de orde is:
- Aandacht voor gedupeerden die schade hebben geleden;
- Actie teneinde te voorkomen dat de schade erger wordt;
- Advies voor gedupeerden en partners ter plaatse.
Waarom snel:
De Salvagecoördinator heeft een reistijd van circa een uur. Daarom is het zinvol hem zo snel mogelijk op te roepen. Dit verkort de wachttijd voor gedupeerden en geeft u de mogelijkheid een goede overdracht te doen.
Onze rol bij verschillende soorten incidenten
Stichting Salvage wordt in 98% van de gevallen door de brandweer gealarmeerd. De taak van de Salvagecoördinator is om gedupeerden die schade hebben, bij te staan door middel van het schetsen van handelingsperspectief. Ook treft de Salvagecoördinator maatregelen die bijdragen aan een zogenaamde ‘schadestop’. Ten aanzien van de veiligheidspartners, betrokken bij het incident, vervult de Salvagecoördinator de rol als sparringspartner. Dit betekent dat Salvage ook in de respressiefase het overleg heeft met de incidentbestrijders van de brandweer. In de nafase die erop volgt heeft Salvage ook een taak namens (brand-)verzekeraars voor gedupeerden die schade hebben geleden. Wanneer aanwezig werkt ze hierbij samen met Bevolkingszorg. Bij incidenten met een milieuaspect kan ook de samenwerking met een omgevingsdienst aan de orde zijn.
Taak- en aandachtskaart Salvage
Stichting Salvage heeft altijd een accurate taak- en aandachtskaart paraat voor de incidentbestrijders van de brandweer en de meldkamers brandweer. Regulier wordt deze via de Vakraad Incidentbestrijding verspreid. De taakkaart geeft inzicht in de inzetcriteria, de incidenttypen van én de samenwerking met Salvage bij een incident.
De laatste taak- en aandachtskaart kunt u opvragen bij Stichting Salvage.
Automatisch alarmeren
Binnen 18 veiligheidsregio’s wordt Salvage automatisch gealarmeerd. Hierbij gaat het om een object (gebouw) en een:
– middelbrand of groter, of;
– explosie, of;
– brand met rieten kap.
Er verschijnt bij deze incidenten een taak in beeld bij de centralist van de meldkamer brandweer om de Salvage Alarmcentrale te alarmeren. Het grote voordeel is dat de Salvagecoördinator nog in de repressieve fase ter plaatse komt om gedupeerden met schade te ondersteunen met aandacht en advies. Doordat Salvage snel betrokken is bij het incident kan ook vroegtijdig overleg worden gevoerd tussen de incidentbestrijder van de brandweer en de Salvagecoördinator ten aanzien van te nemen maatregelen en uiteindelijk, een warme overdracht.
Bent u geïnteresseerd in meer informatie omtrent het automatisch alarmeren, neem dan contact op met Stichting Salvage.
Presentaties en opleidingen
Aangezien Stichting Salvage veel samenwerkt met brandweer, Bevolkingszorg en omgevingsdiensten is het van belang om elkaars taak en rol te kennen. Zogenaamde sleutelfunctionarissen voor Salvage zijn de incidentbestrijders van de brandweer (bevelvoerders en (H)OvD’s) en de OvD en AC van Bevolkingszorg. Naast dat Salvage ook onderdeel uitmaakt van de opleiding van deze functionarissen, blijft het van belang om verbinding te houden om elkaars werk goed te verstaan en samen te kunnen werken.
Wilt u Stichting Salvage betrekken bij een evaluatie van een grootschalig incident of uitnodigen voor een presentatie voor functionarissen binnen uw organisatie, neem dan contact op.
Alle feiten op een rij
De meest actuele en interessante feiten en cijfers van de meldingen, staan hieronder.